Hannibál tanár úr
Professor Hannibal
DERES PÉTER
Móra Ferenc regénye és Fábri Zoltán filmje nyomán
Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Bemutató (Opening night): 2013. március 22.
Szereplők:
Nyúl Béla • Hunyadkürti György
Nyúlné
• Csonka Ibolya
Nagylányuk • Sodró Eliza
Ofenthaler,
igazgató • Spindler Béla
Vidrozsil,
tornatanár • Kelemen József
Török,
matematika-fizika tanár • Hüse Csaba
Schwarcz
• Serf Egyed
Wilhelm,
lelkész • Fábián Zsolt
Danielisz,
tanár • Tóth Géza
Altiszt
• Szvath Tamás
Miniszteri
biztos • Lugosi György
Talabéry • Mohácsi Norbert
Iván • Deák Péter
Petrik • Benkó Bence
Manzák,
vendéglős • Gyuricza István
Lola,
a felesége • Varga Zsuzsa
Gébics,
hentes • Szula László
Vogelmeyer,
fűszeres • Kósa Béla
Vogelmeyerné
• Tóth Molnár Ildikó
Gébicsné • Horváth Zita
Újságíró
• Horváth Szabolcs e.h.
Muray • Sarkadi Kiss János
Mici
• Grisnik Petra
Hannibál
• Lecső Péter
Díszlettervező • Cziegler Balázs
Jelmeztervező • Berzsenyi Krisztina
Zeneszerző • Faragó Béla
Súgó •
Kirsch Veronika
Ügyelő • Bors Gyula
Segédrendező •
Hatvani Mónika
Rendező •
Vidovszky György
Nyúl Béla neve fogalommá vált. Mint
ahogy a Hannibál tanár úr elnevezés is. Mindkettő leginkább
Fábri Zoltán mára már klasszikussá vált filmje miatt, és
kevésbé Móra Ferenc eredeti regénye (Hannibál feltámasztása)
okán. A klasszikus művekkel sokszor esik meg, hogy eredeti
jelentésük, rétegei elkopnak, és egyfajta átgondolatlan
egyetértés, kanonizált elismerés veszi körül őket.
Meggyőződésem, hogy a fenti művek esetében is ez a helyzet.
Pedig – különösen Fábri filmváltozata – megdöbbentően
pontos, gondolatilag nyugtalanító és különösen aktuális
alkotás ma. Ezért döntöttünk úgy, hogy színpadi változatot
készítünk belőle.
A történet főhőse Nyúl Béla, egy óbudai gimnázium latintanára oroszországi hadifogsága alatt egy templomi padláson olyan feljegyzéseket talált, amely szerint Hannibált egy forradalom bukatta meg. Miután üresedés van az iskola évkönyvében, Nyúl kollégát kérik fel, hogy publikálja ott tudományos dolgozatát. A tanulmány megjelenése után nemsokkal váratlan érdeklődés középpontjába kerül Nyúl Béla: parlamenti interpellációban említik, erre meglátogatja őt egy újságíró is, a kollégák befolyásos emberként tekintenek rá, sőt egyik éjjel – álmában - maga Hannibál látogatja meg, aki már maga sem emlékszik arra, hogy miként hunyt el... Inkább szivarozik a tanárral, és ostobaságokat beszél. Másnap kiderül, hogy az országgyűlési felszólalás tulajdonképpen felelősségrevonás volt, a cikk pedig vádirat: miként meri valaki azt állítani, hogy a piszkos tömegek forradalma eltávolíthat egy államférfit a helyéről? Hát mi ez, ha nem lázítás egy ellenforradalmi társadalomban?
Nyúl
ugyan megalázkodva eljár a szónokoló Muray méltóságos úrnál,
a Töhötöm Mozgalom vezérénél, gyermekkori barátjánál, de a
vele részegen átmulatott éjszaka után reggel arra ébred, hogy az
„ébredő magyarok” gárdája éppen számonkérő népgyűlést
rendez, s ennek tárgya az ő személye, a fő szónok pedig Muray.
Nyúl kimegy a népgyűlésre, hogy felelősségre vonja nagyhatalmú
„barátját”. A tömeg először meg akarja lincselni, s ettől
csak úgy menekül meg, hogy végül visszavonja Hannibál halálára
vonatkozó, „lázító” megállípításait. A Töhötöm-csőcselék
boldogan akarja keblére ölelni „megtévedt fiát”, aki
menekülés közben leli véletlen halálát.
Mindennek
tanúja Nyúl Béla három tanítványa, akik a távolból nyomon
követik tanáruk felemelkedésének és bukásának történetét.
Fontos számunkra ez a nézőpont. Vajon milyen tanulsággal térnek
haza ezek a diákok a naggyűlésről? Vajon mibe is halt bele Nyúl
Béla? Az igazságába? Megtagadta magát, ezért az igazság is
megtagadta őt. Nyúl hazudott, hogy mentse az életét – de
hazugsága utolérte őt, és bosszút állt rajta.
Nyúl
ártatlan dolgozata felkorbácsolta a politika bizonyos percemberinek
indulatát. Önkényes értelmezésük a politikai szólamháború
szintjére degradálta a történelem-tudomány állításait. Ostoba
paranoiájuk miatt a kiragadott részletből aktuál-politikai
támadást és veszélyt kreáltak.
Az
előadás nem a film színpadi illusztrációja lesz. Sokkal
fontosabb számunkra, hogy a tézis-dráma a maga vegytiszta
formájában, mint egy jelenkori sors-dráma jelenjen meg. A történet
aktualitásai természetesen átitatják ezt a színpadi világot, de
nem szeretnénk, hogy elragadja az előadást.
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése