2013

Hannibál tanár úr
Professor Hannibal

DERES PÉTER
Móra Ferenc regénye és Fábri Zoltán filmje nyomán


Csiky Gergely Színház, Kaposvár
Bemutató (Opening night): 2013. március 22.


Szereplők:

Nyúl Béla • Hunyadkürti György
Nyúlné • Csonka Ibolya
Nagylányuk • Sodró Eliza
Ofenthaler, igazgató • Spindler Béla
Vidrozsil, tornatanár • Kelemen József
Török, matematika-fizika tanár • Hüse Csaba
Schwarcz • Serf Egyed
Wilhelm, lelkész • Fábián Zsolt
Danielisz, tanár • Tóth Géza
Altiszt • Szvath Tamás
Miniszteri biztos • Lugosi György
Talabéry • Mohácsi Norbert
Iván •  Deák Péter
Petrik • Benkó Bence
Manzák, vendéglős • Gyuricza István
Lola, a felesége • Varga Zsuzsa
Gébics, hentes • Szula László
Vogelmeyer, fűszeres • Kósa Béla
Vogelmeyerné • Tóth Molnár Ildikó
Gébicsné • Horváth Zita
Újságíró • Horváth Szabolcs e.h.
Muray • Sarkadi Kiss János
Mici • Grisnik Petra
Hannibál • Lecső Péter

Díszlettervező • Cziegler Balázs 
Jelmeztervező • Berzsenyi Krisztina 
Zeneszerző • Faragó Béla 
Súgó • Kirsch Veronika 
Ügyelő • Bors Gyula 
Segédrendező • Hatvani Mónika 
Rendező • Vidovszky György

 
Nyúl Béla neve fogalommá vált. Mint ahogy a Hannibál tanár úr elnevezés is. Mindkettő leginkább Fábri Zoltán mára már klasszikussá vált filmje miatt, és kevésbé Móra Ferenc eredeti regénye (Hannibál feltámasztása) okán. A klasszikus művekkel sokszor esik meg, hogy eredeti jelentésük, rétegei elkopnak, és egyfajta átgondolatlan egyetértés, kanonizált elismerés veszi körül őket. Meggyőződésem, hogy a fenti művek esetében is ez a helyzet. Pedig – különösen Fábri filmváltozata – megdöbbentően pontos, gondolatilag nyugtalanító és különösen aktuális alkotás ma. Ezért döntöttünk úgy, hogy színpadi változatot készítünk belőle.




A történet főhőse Nyúl Béla, egy óbudai gimnázium latintanára oroszországi hadifogsága alatt egy templomi padláson olyan feljegyzéseket talált, amely szerint Hannibált egy forradalom bukatta meg. Miután üresedés van az iskola évkönyvében, Nyúl kollégát kérik fel, hogy publikálja ott tudományos dolgozatát.  A tanulmány megjelenése után nemsokkal váratlan érdeklődés középpontjába kerül Nyúl Béla: parlamenti interpellációban említik, erre meglátogatja őt egy újságíró is, a kollégák befolyásos emberként tekintenek rá, sőt egyik éjjel – álmában - maga Hannibál látogatja meg, aki már maga sem emlékszik arra, hogy miként hunyt el... Inkább szivarozik a tanárral, és ostobaságokat beszél. Másnap kiderül, hogy az országgyűlési felszólalás tulajdonképpen felelősségrevonás volt, a cikk pedig vádirat: miként meri valaki azt állítani, hogy a piszkos tömegek forradalma eltávolíthat egy államférfit a helyéről? Hát mi ez, ha nem lázítás egy ellenforradalmi társadalomban?
Nyúl ugyan megalázkodva eljár a szónokoló Muray méltóságos úrnál, a Töhötöm Mozgalom vezérénél, gyermekkori barátjánál, de a vele részegen átmulatott éjszaka után reggel arra ébred, hogy az „ébredő magyarok” gárdája éppen számonkérő népgyűlést rendez, s ennek tárgya az ő személye, a fő szónok pedig Muray. Nyúl kimegy a népgyűlésre, hogy felelősségre vonja nagyhatalmú „barátját”. A tömeg először meg akarja lincselni, s ettől csak úgy menekül meg, hogy végül visszavonja Hannibál halálára vonatkozó, „lázító” megállípításait. A Töhötöm-csőcselék boldogan akarja keblére ölelni „megtévedt fiát”, aki menekülés közben leli véletlen halálát.
Mindennek tanúja Nyúl Béla három tanítványa, akik a távolból nyomon követik tanáruk felemelkedésének és bukásának történetét. Fontos számunkra ez a nézőpont. Vajon milyen tanulsággal térnek haza ezek a diákok a naggyűlésről? Vajon mibe is halt bele Nyúl Béla? Az igazságába? Megtagadta magát, ezért az igazság is megtagadta őt. Nyúl hazudott, hogy mentse az életét – de hazugsága utolérte őt, és bosszút állt rajta.
Nyúl ártatlan dolgozata felkorbácsolta a politika bizonyos percemberinek indulatát. Önkényes értelmezésük a politikai szólamháború szintjére degradálta a történelem-tudomány állításait. Ostoba paranoiájuk miatt a kiragadott részletből aktuál-politikai támadást és veszélyt kreáltak.
Az előadás nem a film színpadi illusztrációja lesz. Sokkal fontosabb számunkra, hogy a tézis-dráma a maga vegytiszta formájában, mint egy jelenkori sors-dráma jelenjen meg. A történet aktualitásai természetesen átitatják ezt a színpadi világot, de nem szeretnénk, hogy elragadja az előadást.




Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése